Jumaat, 18 Mei 2012

10 PERANAN PENGURUSAN MINTZBERG

10 PERANAN PENGURUSAN MINTZBERG

Pengurusan pakar Profesor Henry Mintzberg telah berhujah bahawa kerja seorang pengurus boleh direbus ke sepuluh peranan biasa. Menurut Mintzberg, peranan-peranan ini, atau jangkaan untuk tingkah laku pengurus, jatuh ke dalam tiga kategori: maklumat (pengurusan oleh maklumat), interpersonal (menguruskan melalui orang), dan decisional (menguruskan melalui tindakan).
Carta ini meringkaskan peranan 10 pengurus:

1. Maklumat  (pengurusan maklumat)
Monitor (memantau)
Mencari dan memperolehi maklumat berkaitan kerja
Scan / membaca akhbar perdagangan, berkala, laporan; menghadiri seminar dan
latihan; mengekalkan hubungan peribadi
 
Penyebar (Disseminator)       
Berkomunikasi / menyebarkan maklumat kepada orang lain dalam organisasi
Menghantar memo dan laporan; memaklumkan orang pekerja dan bawahan keputusan
 
Jurucakap (Spokesperson)   
Berkomunikasi / menyampaikan maklumat kepada orang luar
Sampaikan memo, laporan dan bahan-bahan maklumat; mengambil bahagian dalam
persidangan / mesyuarat dan laporan kemajuan

2. Interpersonal (menguruskan melalui orang)
Boneka (figurehead)
Melaksanakan tugas-tugas sosial dan undang-undang, bertindak sebagai pemimpin simbolik
Melayani pengunjung, menandatangani dokumen-dokumen undang-undang, menghadiri upacara pemotongan riben,
majlis tuan rumah, dan sebagainya.
 
Pemimpin
Mengarahkan dan memotivasikan orang bawahan, memilih dan melatih pekerja
Termasuk hampir semua interaksi dengan orang bawahan
 
Perhubungan
Mewujudkan dan mengekalkan kenalan di dalam dan di luar organisasi
Surat-menyurat perniagaan, penyertaan dalam mesyuarat dengan wakil-wakil
bahagian atau organisasi lain.
 
3. Decisional (menguruskan melalui tindakan)
Usahawan
Mengenal pasti idea-idea baru dan memulakan projek-projek peningkatan
Melaksanakan inovasi; Pelan untuk masa depan
 
Pengendali gangguan (Disturbance Handler)           
Memperkatakan pertikaian atau masalah dan mengambil tindakan pembetulan
Menyelesaikan konflik-konflik yang berlaku di antara orang bawahan; Pilih alternatif strategik;
 Mengatasi keadaan krisis
 
Penguntuk bahan
Memutuskan di mana untuk memohon sumber
Draf dan meluluskan pelan, jadual, belanjawan, keutamaan Set

Perunding
Untuk menjadi pengurus adalah untuk menjadi seorang perunding yang berterusan, bekerja dengan orang lain di dalam dan di luar organisasi tersebut untuk mencapai matlamat anda
Dalam dunia sebenar, peranan-peranan ini bertindih dan pengurus mesti belajar untuk menyeimbangkan mereka untuk menguruskan dengan berkesan. Walaupun kerja seorang pengurus boleh dianalisis oleh peranan-peranan ini secara individu, dalam amalan mereka mencampur adukkan dan saling bergantung.Menurut Mintzberg: "Pengurus yang hanya berkomunikasi atau hanya membentuk tidak pernah mendapat apa-apa jua yang dilakukan, sementara pengurus yang hanya 'tidak' yang berakhir pada masa itu sahaja."

____________________________________________________________________________________
STYLE COMMUNICATOR SEBAGAI BERKESAN
Robert W. NORTON
LOYD S. PETTEGREW
University of Michigan
Kajian ini melaporkan keputusan tiga kajian bebas yang
menyiasat hubungan antara tarikan dan gaya Communicator
(Cara seseorang berkomunikasi). Kajian 1 membandingkan Communicator
gaya "terbaik disukai" dan "kurang suka" kawan. "Terbaik disukai" kawan
gaya berbeza dengan ketara daripada "kurangnya suka" rakan, menjaringkan
lebih tinggi pada tarikan, Communicator imej, santai terbuka, penuh perhatian.dan
dramatik / animasi. Dalam kajian 2, empat gaya khusus telah dikaji berhubung
untuk tarikan. Gaya dominan / terbuka telah dilihat oleh mata pelajaran sebagai yang paling
menarik; gaya not-dominant/not-relaxed telah dilihat sebagai kurangnya menarik.
Dalam kajian 3, guru diberi nilai pelajar yang mewakili empat gaya disiasat
dalam 2 kajian mengenai ukuran sembilan tarikan entailing item fizikal, personaliti,
dan kesukaan dimensi. Sekali lagi, gaya dominan / terbuka muncul kerana kebanyakan
menarik. Tiga kajian ini memberi bukti yang kukuh bahawa Communicator
gaya adalah penentu kesan penting tarikan.
Setiap orang mempunyai gaya tertentu communicationthat , salah satu cara berkomunikasi. Sejak seseorang gaya komunikasi adalah sebahagian berleluasa kelakuan seseorang, ia adalah munasabah untuk menjangkakan bahawa ia memberi kesan kepada bagaimana seseorang yang menarik nampaknya menjadi. Ia juga boleh dikemukakan bahawa Communicator beberapa gaya adalah lebih kuat kovariat tarikan daripada lain gaya.
Ia adalah agak mudah untuk meneka bagaimana tarikan berkaitan dengan gaya komunikasi yang pasti visable. Satu Bengal, gaya perbalahan cenderung bersifat menghina; persahabatan, gaya bersuara lembut cenderung menarik. Apabila berkaitan dengan gaya-
komponen tadi tidak melibatkan jelas positif atau negatif
valences, ia menjadi semakin sukar untuk menjangka
gabungan pembolehubah gaya Communicator terbaik
meramalkan tarikan.
'
Tiada penyelidikan dalam kesusasteraan terus menyiasat tarikan
sebagai fungsi gaya Communicator. Kertas laporan
[258] (
tiga kajian berturut-turut yang memberi bukti yang kukuh
bahawa gaya Communicator seseorang merupakan penentu kesan yang penting
tarikan. Implikasi akibat. Jika
cara 1 berkomunikasi mempengaruhi tahap daya tarikan,
maka pelbagai situasi, interaktif dan sosial
terjejas, termasuk dinamik terapi, pengajaran,
aktiviti intim, proses persuasif, dan problemsolving
situasi.
Tarikan disiasat biasanya sebagai fungsi sikap
persamaan (Byren, 1969, 1971), keserupaan ekonomi
(Byrne, Clore, dan Worchel, 1966), perlu persamaan (Izard,
1961), dan personaliti persamaan (Griffitt, 1966, 1969). Yang
penyelidik yang cuba untuk membuat kenyataan mengenai
hubungan antara komunikasi dan tarikan sering
mencari jelas, serlahkan hanya manifestasi fizikal,
atau tangen berkaitan pembolehubah komunikasi.
Gullahorn (1952) dan Newcomb (1961) mencadangkan bahawa
peluang untuk berkomunikasi (keakraban) ada hubung kait positif
dan tarikan interpersonal. Dion, Berscheid, dan
Walster (1972) mendapati bahawa orang-orang yang menarik dilihat
sebagai lebih ikhlas, lebih stabil, dan panas. Mims, Harnett,
dan Sebenarnya (1975) cuba untuk menentukan sama ada sesuatu tingkah laku yang diberikan
individu atau rupa fizikal yang lebih baik
penentu tarikan. Walau bagaimanapun, komunikasi
konteks (perbahasan) dan Klasifikasi umum (baik berbanding
yang jahat ini) terhad generalizability yang penemuan mereka bahawa
pembolehubah fizikal adalah peramal yang lebih baik tarikan.
Lowe dan Goldstein (1970), Holstein, Goldstein, dan BEM
(1971), dan Mehrabian (1968, 1969) telah mengkaji
kesan ekspresif gaya individu kepada daya tarikan. Tipikal
Dapatan kajian menunjukkan bahawa isyarat yang ekspresif boleh mendorong kesukaan bagi
Communicator 1. Kebanyakan kajian ini, bagaimanapun, mengasingkan
beberapa pemboleh ubah diskret pada masa yang sama mengabaikan yang lebih menyeluruh
mempertimbangkan gaya penghubung.
Satu lagi bidang penyelidikan yang melibatkan komunikasi dan
tarikan telah memberi tumpuan kepada kenderaan bersuara seperti
komponen yang paling penting dalam interaksi. Sebagai contoh,
[259]
Leginski dan lzzett (1973) berpendapat bahawa bagaimana 1 berkomunikasi
lebih berpengaruh daripada apa yang sebenarnya disampaikan
dengan mengambil kira keberkesanan sosial dan kejayaan
transaksi itu. Williams (1975) mata yang bermaksud bahawa
pelbagai media mempunyai pada pertimbangan gaya. Beliau mendapati bahawa
segera sederhana (interaksi muka-to-face),
lebih positif subjek telah dinilai (Williams,
1975: 126-127). Kurang segera media (perbualan telefon
dan komunikasi video dirakam) yang dihasilkan
tertakluk penilaian yang kurang positif. Penemuan
mencadangkan bahawa media lebih segera membenarkan yang lebih luas
orang gaya komunikasi mempengaruhi beliau
penilaian oleh orang lain.
Dalam konteks terapeutik, gaya Communicator
profesional berbanding terapi paraprofessional
telah ditemui untuk menjadi penentu daya tarikan pelanggan
kepada mereka (Simonson dan Bahr, 1974). Para penyiasat
menyimpulkan bahawa daya tarikan ahli terapi tidak
hanya fungsi kandungan, tetapi &dquo; melibatkan
tertakluk pengetahuan gaya terapi interaksi,
yang dia mungkin atau mungkin tidak suka &dquo; (Simonson dan Bahr,
1974: 362-363). Dalam kajian ini, gaya ditakrifkan dari segi
diri pendedahan dan keterbukaan.
Akhirnya, sastera personaliti menyediakan implikasi
mengenai hubungan gaya Communicator tarikan.
Byrne dan Griffitt (1973) mencadangkan bahawa tarikan
positif berkaitan dengan dimensi personaliti seperti konsep kendiri,
harga diri, dan dominasi-kesadrahan
Bales (1970), Bushard (1959), Ruesch (1957), Shapiro
(1965), Watzlawick, Beavin, dan Jackson (1967), dan
Weblin (1962) bersekutu tingkah laku komunikasi kepada
personaliti yang menarik.
Ia adalah jelas daripada badan ini substantif penyelidikan yang
terdapat hubungan kuat empirik antara cara 1 berkomunikasi
dan bagaimana orang lain menganggap daya tarikan seseorang. Ini
persatuan, bagaimanapun, perlu disiasat berkenaan dengan
bersatu, lebih holistik membina gaya Communicator.
[260]
. DEFINISI GAYA Communicator
Dalam laporan penyelidikan ini, &dquo; gaya Communicator &dquo; adalah luas
diilhamkan bermaksud satu cara lisan dan paraverbally
berinteraksi untuk memberi isyarat bagaimana pengertian literal perlu diambil,
ditafsirkan, ditapis, atau difahami. Gaya Communicator
yang ditakrifkan operasi dari segi sembilan pembolehubah bebas
yang dominan, terbuka, dramatik, santai, perbalahan,
animasi, mesra, prihatin, dan tanggapan-meninggalkan.
Pembolehubah bersandar adalah imej penghubung, yang mewakili
berbangkit menilai cara satu berkomunikasi,
contohnya, &dquo; Saya seorang komunikator yang baik. &dquo;
Norton (1974, 1977) telah menubuhkan gaya Communicator
sebagai konstruk 1 multidimensi. Dua versi yang Communicator
langkah gaya (CSM) adalah avaiable. Semakin lama
versi dari CSM 51 item, pensil dan kertas langkah.
Lima item dijumlahkan bagi setiap bebas 9
pembolehubah; enam item dijumlahkan untuk mendapatkan indeks
skor bagi pembolehubah bersandar. Dalam versi pendek
CSM, lima item wakil bagi setiap bebas
berubah adalah diringkaskan dalam bentuk perenggan, seperti juga
enam barangan berubah-ubah bergantung. Selepas subjek membaca
keterangan kapsul untuk semua pemboleh ubah gaya, beliau respons
pada skala Likert jenis dengan menunjukkan tahap yang
orang sasaran mewakili komponen gaya tertentu.
Dalam versi pendek CSM itu, komponen-komponen berikut
membentuk domain Communicator gaya.
Dominan. Sifat ini merujuk kepada kecenderungan untuk datang pada
Stong dalam kebanyakan keadaan sosial. Seseorang yang mengambil caj
perkara dengan orang lain adalah dominan, seseorang yang
umumnya bercakap sangat kerap dalam situasi sosial adalah
dominan.
Friendly. Sifat ini merujuk kepada seseorang yang biasanya
menunjukkan sila faedah dan muhibah terhadap orang lain.
Orang ini jarang bermusuhan terhadap orang lain dan biasanya
dianggap dengan penghargaan yang tinggi oleh orang lain.
[261]
Perhatian. Sifat ini merujuk kepada bagaimana berjaga-jaga seseorang adalah seperti
Communicator. Seorang komunikator yang prihatin cenderung untuk menjadi
menggalakkan kepada orang lain, mendengar dengan teliti apa yang mereka ada
berkata. Orang itu sengaja bertindak balas dalam apa-apa cara yang
orang tahu mereka sedang mendengar.
Dilonggarkan sifat ini merujuk kepada berapa banyak di meringankan Communicator
nampaknya menjadi. Seseorang yang tidak sedar
mana-mana kesopanannya saraf dalam ucapannya dilonggarkan; seseorang
yang tenang dan dipungut apabila bercakap santai; seseorang
irama yang atau aliran bersuara tidak dipengaruhi oleh perasaan gementar
santai.
Kontroversi itu. Sifat ini merujuk kepada seseorang yang sentiasa
pergaduhan dan pertikaian dengan orang lain. Orang itu
boleh dianggap sebagai berperang dan menyebabkan banyak
pergolakan interpersonal.
Dramatik. Sifat ini merujuk kepada secara lisan hidup seseorang
adalah. Seseorang yang ucapan cenderung untuk menjadi sangat indah
dramatik; orang yang sering membesar-besarkan untuk menekankan
mata adalah dramatik; orang yang secara dinyanyikan bertindak keluar apa
sedang disampaikan adalah dramatik.
Animasi. Sifat ini merujuk kepada bagaimana lisan aktif
orang itu adalah sebagai penghubung. Seseorang yang dengan aktif menggunakan
ekspresi muka dan gerak isyarat fizikal animasi. A
orang yang matanya cenderung untuk menggambarkan banyak dari apa yang mereka
berasa animasi.
Buka. Sifat ini merujuk kepada bagaimana sendiri mendedahkan seseorang
sebagai penghubung 1. Seseorang yang bersedia mendedahkan peribadi
benda atau secara terbuka meluahkan perasaan dan emosi yang terbuka
Communicator; apabila orang lain umumnya tahu
keadaan emosi seseorang walaupun orang itu tidak mengatakan
apa-apa, orang yang terbuka.
Impresi Meninggalkan. Sifat ini merujuk kepada bagaimana menjejaskan
orang itu adalah sebagai penghubung. Apa kata orang ini juga
seperti bagaimana beliau berkata ia sering meninggalkan kesan. Jika orang
bertindak balas terhadap orang ini apabila mereka pertama kali bertemu dan cenderung untuk diingati
dia, orang ini impresi meninggalkan.
Imej Communicator. Sifat ini merujuk kepada cara yang baik
Communicator orang. Jika seseorang mendapati mudah untuk bercakap di
asas satu-satu atau dalam kumpulan kecil dengan orang yang tidak dikenali, dia mempunyai
Communicator imej yang baik. Seseorang yang mendapati mudah untuk '
mengekalkan perbualan dengan seorang ahli daripada jantina yang bertentangan
mempunyai imej komunikator yang baik.
[262]
PENYELIDIKAN OBJEKTIF
Berikut adalah tiga kajian bebas telah direka
untuk mengkaji hubungan antara gaya Communicator
dan tarikan. Objektif dalam kajian yang pertama adalah untuk
mengukur kekuatan hubungan antara pelbagai
Communicator pembolehubah gaya dan tarikan. Dalam kedua.
kajian, daya tarikan relatif empat jenis gaya berbeza
telah dinilai, serta hubungan ramalan antara
gaya pembolehubah individu dan tarikan. Akhirnya,
untuk menguji kesahihan Communicator gaya selfreport
dalam kira tarikan, guru ditanya
menilai pelajar yang mewakili empat jenis gaya (selfreport) dari perspektif mereka sendiri.

1 ulasan: