Pendidikan merupakan alat penting untuk pembangunan dalam sesebuah Negara
di dunia ini. Kegagalan salah satu masalah besar kepada keluarga, masyarakat
dan Negara. Kajian oleh pertubuhan Pendidikan Sanandaj (2007) melaporkan 27%
daripada pelajar-pelajar sekolah
menengah mempunyai masalah akademik. Di samping itu, Hamidin (2006) menunjukkan
bahawa USD 50 juta di perlukan untuk menyelesaikan masalah kegagalan akademik
akademik di barat Azerbaijin Wilayah di Iran.
Banyak faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik, salah satunya ialah
kemurungan. Kemurungan dikatakan
mempunyai hubungan dengan pencapaian akademik seseorang pelajar. Menurut
Busari (2012), Indeks kemurungan adalah
kesedihan yang berterusan, kehilangan semangat (jati diri), perasaan
kehilangan harga diri dan perasaan kehilangan kepentingan diri dalam aktiviti harian. Kajian
menunjukkan bahawa kemurungan mempunyai
kesan yang negatif kepada pencapaian akademik. Kajian oleh Lewinsohn,Rohde, dan
Seeley (1998) menunjukan bahawa kadar kemurungan
seumur hidup meningkat kepada 14% untuk remaja yang berusia 15 hingga 18 tahun
berbanding hanya 3% sahaja semasa mereka zaman kanak-kanak.
Setiap saat, 3% hingga 8% menghadapi gangguan kemurungan utama (MDD) dan
kadar ini mengatasi kadar gangguan penyakit
asma sebagai penyakit paling kronik dalam kumpulannya (Jackson, dan
Lurie, 2006).
Menurut Zalsman, Brent, dan Weersing
(2006) menyatakan bahawa belia yang tertekan adalah berisiko untuk
menghadapi masalah tingkah laku, gangguan personaliti, penyalahgunaan dadah,
obesiti, konflik interpersonal, hubungan sosial yang tidak memuaskan, tahap
pendidikan dan pekerjaan yang kurang memuaskan.
2.0 Penyataan
Masalah Kajian
Menurut
Airaksinen, Wahlin, Forsell dan Larsson (2006) mendapati bahawa kemurungan
mempunyai kesan ke atas prestasi memori di kalangan responden. Selain itu,
Pine, Lissek, Klein et al. (2004) menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang
signifikan antara prestasi ingatan, umur dan jantina. Data daripada kajian
mereka menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara prestasi
memori dan kemurungan utama (F (2,351) = 3,3; p <.05), keputusan ini
menunjukkan bahawa kemurungan menurun akan menyebabkan prestasi memori juga
akan menurun. Park, Goodyear dan Teasdle (2002) pula mendapati kemurungan yang terjejas akan
menjejaskan kapasiti memori di kalangan
remaja. Di samping itu, Mowla, Ashkani, Ghanizadeh, Dehbozorgi, Sabayan dan Choherdri
(2007) menunjukkan bahawa prestasi memori, melalui sub-ujian Memori Wechsler
Skala-III, ada kaitan dengan kemurungan.
Torzandjani
(2006) mendapati bahawa kemurungan memberi kesan daripada sebahagian memori
seperti kawalan minda, memori visual dan pembelajaran persatuan. Ia bermakna
bahawa kemurungan menjejaskan perhatian dan penumpuan seseorang. Untuk
menghuraikan proses ini, teori pemprosesan maklumat (Atkinson dan Schifrin,
1968) digunakan untuk menjelaskan kesan kemurungan ingatan. Menurut teori ini,
apabila tumpuan dan perhatian yang terjejas, ingatan jangka pendek tidak dapat
memindahkan maklumat kepada memori jangka panjang. Seperti yang disebutkan di
atas, kemurungan menghalang pemindahan maklumat daripada ingatan jangka pendek
ke memori jangka panjang. Jadi, Sharifi (2001) menunjukkan bahawa pelajar
sekolah tinggi di Sanandaj didapati 17%, mengalami masalah kemurangan yang teruk, 44 % kemurungan sederhana dan 17% kemurungan
ringan . Seperti yang disebutkan di atas, kemurungan menjejaskan pencapaian
akademik. Menurut Chen dan LI (2000), remaja yang terdedah kepada kemurungan akan menyebabkan kemunduran
pelajaran (Osiki dan Busari
2002). Dengan
menggunakan maklumat berdasarkan model peruntukan sumber berkesan juga
mendapati perasaan tertekan pada kognisi
dengan gejala kemurungan adalah kecenderungan nebghadapi masalah gangguan untuk
menumpukan perhatian mereka kepada sesuatu perkara, pemikiran yang tidak
relevan, menjejaskan ingatan & pemikiran (kognitif) pelajar dan seterusnya membawa
kepada perhatian kegagalan akademik (Busari dan Uwakwe 2001). Sebagai contohnya,
Frojd et al. (2008) melaporkan kemurungan menjejaskan fungsi kognitif , blok
sumber kognitif dan juga prestasi akademik (Busari dan Eniola 2008). Ini menunjukkan
kemurungan boleh mengganggu tumpuan dan perhatian dalam pembelajaran seseorang
pelajar serta menyebabkan prestasi akademik menjadi lemah. Kajian menunjukkan, bahawa tekanan perasaan yang negatif
berkaitan dengan prestasi akademik. Petunjuk kemurungan di kalangan remaja termasuk
paras keresahan, perasaan rendah diri, perasaan kritikan diri yang tinggi dan defisit kemahiran sosial (Beasly
dan Beardslee, 1998). Remaja yang mempunyai gaya pemikiran yang negatif akan menjerat diri mereka sendiri dan masa depan
mereka. Ini mengakibatkan mereka
berkecendungan untuk nendapat risiko gangguan
kemurungan utama (MDD)
(Jeffrey, Sava, dan Winters, 2005).
Selain
itu, orang-orang yang tertekan dengan dan tanpa memori aduan mempunyai skor
yang lebih rendah pada Memori Wechsler Skala-III daripada kumpulan kawalan.
Tambahan pula, roping dan Cogin (1993) mendapati bahawa kemurungan mempunyai
kesan ke atas disfungsi ingatan, terutama di kalangan orang dewasa yang lebih
tua. Begitu juga, An de Decker, Hermans, Raes dan Eelen (2003) menunjukkan
bahawa kemurungan, kebimbangan, bimbang, kekecewaan, atau tekanan subjektif,
ketara berkaitan dengan mendapatkan semula kenangan tertentu. Juga, Afshar
(2004) mendapati bahawa min memori yang telah diukur oleh Wechsler
Memori Skala-3rd
Editions (WMS-III) dalam tertekan, Alzheimer dan kumpulan normal adalah 47, 37
dan 55 masing-masing.
Fergusson
dan Horwood (1997) dalam kajian mereka dengan 1000 responden berusia antara
8-18 tahun di New Zealand melaporkan bahawa terdapat perbezaan sekolah pencapaian
antara lelaki dan perempuan. Kajian mereka mendapati bahawa lelaki mendapat skor yang lebih rendah berbanding perempuan
dalam semua ujian standard. Linver et al. (2002) dalam kajian mereka ke atas
1821 responden di kalangan remaja dari Amerika Syarikat, mendapati bahawa
perempuan mempunyai gred yang lebih tinggi berbanding lelaki.
Anne
Rampacher dan Peterson (1999) menunjukkan umur mempunyai kesan ke atas
pencapaian akademik di kalangan pelajar. Ramai penyelidik mendapati bahawa
sebahagian besar di kalangan pelajar di
Nigeria gagal dalam akademik dan ada yang cuba untuk mencari sebab-sebab di
sebalik kadar kegagalan yang membimbangkan itu.
Berdasarkan permasalahan yang telah
dikemukakan di atas, mencetuskan idea
kepada penyelidik untuk membuat kajian
tentang hubungan antara jantina, umur,
kemurungan dan prestasi akademik di kalangan remaja di Nigeria. Tajuk jurnal
ini ialah “Menilai Hubungan antara
Jantina, Umur, Kemurungan dan Prestasi Akademik di kalangan Remaja. Kajian ini
dibuat oleh Busari, A.O. dari Federal College of Education (sp) Oyo, Nigeria.
3.0
Objektif Kajian
Secara
khusus objektif kajian ini adalah untuk :
- Tujuan utama kajian
ini adalah untuk mengkaji hubungan antara kemurungan dan pencapaian
akademik di kalangan remaja.
- Mengkaji hubungan
antara jantina dengan pencapaian akademik di kalangan remaja.
- Mengkaji hubungan
antara umur dengan pencapaian
akademik di kalangan remaja.
4.0 Persoalan Kajian
Daripada objektif kajian yang dinyatakan , persoalan kajian adalah seperti berikut
:
i.
Adakah terdapat hubungan yang signifikan antara
kemurungan dengan pencapaian akademik remaja?
ii.
Adakah terdapat hubungan yang signifikan antara
jantina dengan pencapaian akademik
remaja?
iii.
Adakah terdapat hubungan yang signifikan antara umur
dengan pencapaian akademik remaja?
5.0 Hipotesis Kajian
Ho1 : Tidak terdapat
hubungan yang signifikan antara kemurungan dengan pencapaian
akademik remaja.
Ho2 : Tidak terdapat hubungan yang signifikan antara jantina dengan pencapaian akademik
remaja.
Ho3 : Tidak terdapat
hubungan yang signifikan antara umur dengan pencapaian akademik
remaja.
6.0 Kaedah Kajian
Kajian ini
telah dijalankan ke atas sampel yang dipilih secara rawak ke atas 1200
pelajar remaja (600 lelaki dan 600 perempuan) dalam usia berkisar 15-19 tahun
di Selatan Barat Nigeria. Instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data adalah
Inventori Kemurungan Beck (21 item BDI). Analisis data dilakukan dengan
mengunakan kaedah analisis deskriptif (
mod, peratusan, min dan sisihan piawai) serta korelasi Pearson dan ujian-t.
7.0
Hasil Kajian (
Interprestasi data)
i.
Jadual
1 menunjukkan bahawa bilangan responden
dalam kajian semasa termasuk 600 (50%) lelaki dan 600 (50%) perempuan.
Lingkungan umur responden adalah 15-19 tahun dan sampel dibahagikan kepada tiga
umur kategori: 45.3% berumur 15-16 tahun, 36.6% berumur 17-18 dan kumpulan
terakhir, 18.1% berumur 19 tahun. Daripada responden 5.8% melaporkan prestasi
akademik mereka kurang daripada 39, manakala 43%, 25.3% dan 25.8% daripada
mereka dilaporkan prestasi akademik mereka untuk menjadi 40-49, 50-69 dan lebih
daripada 70 masing-masing. Di samping itu, hasil kajian menunjukkan bahawa
67,91% daripada responden adalah normal (tidak tertekan) , manakala 25.8% telah
sedikit tertekan, 3.4% adalah sederhana tertekan dan 2.8% mempunyai kemurungan
yang teruk.
Jadual 1: Prestasi Akademik dan
Kaitannya Dengan Pemboleh ubah Kemurungan, Umur dan
Jantina
Kemurungan
≤ 39 40 – 49 50
– 69 ≥ 70 Total %
Peringkat n %
n % n %
n %
Normal ( 0 – 15) 20 1.7 320
26.7 217 18.08 258 21.5 815 67.9
Ringan ( 16 – 30 ) 42 3.5 147 12.3 78 6.5 43
3.6 310 25.8
Moderate ( 31 – 46 ) 8 0.7
21 1.75 6 0.5 6
0.5 41 3.4
Severa ( 47 – 63 ) 0 0.0 28 2.3 3 0.25 3 2.25
34 2.8
Kumpulan
Umur
15
– 16 0 0.0 142 11.8 151 12.6 251 20.9 544 45.3
17 – 18 9 0.75 225
18.8 156 13.0 49 4.1 439 36.6
19 27 2.3 147 12.3 34 2.8 9
0.75 217 18.1
Gender
Male 30 5.0 306 51.0 141 23.5 123 20.5 600
Female 6 1.0 219 36.5 174 29.0 201 33.5 600
ii.
Berdasarkan
jadual 2, Korelasi Pearson menunjukkan kemurungan mempunyai hubungan yang signifikan
(r = -0.24, p ≤ 0.01) dengan prestasi akademik. Hubungan negatif ini
menunjukkan semakin tinggi tahap kemurungan menyebabkan prestasi akademik
remaja semakin rendah, sebaliknya semakin rendah tahap kemurungan akan
menyebabkan prestasi akedemik remaja semakin tinggi. Hubungan antara kemurungan
dan pencapaian akademik adalah lemah.
iii.
Berdasarkan
jadual 2, Korelasi Pearson juga menunjukkan umur mempunyai hubungan yang
signifikan (r = 0.25, p ≤ 0.01) dengan
prestasi akademik. Hubungan positif ini menunjukkan semakin meningkat umur
pelajar, prestasi akademik mereka juga semakin tinggi (baik). Manakala semakin
muda ( rendah ) umur seseorang pelajar, semakin rendah prestasi akademik
mereka. Hubungan antara umur dengan prestasi akademik adalah rendah.
Dapatan
kajian ini selari dengan hasil kajian oleh Fergusson dan Horwood (1997) dan
Linver et al. (2002) yang mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara umur dengan prestasi akademik di
kalangan remaja.
Jadual 2 : Korelasi
Pearson Antara Kemurungan (Tekanan) Dengan Pencapaian Akademik
Pemboleh
ubah r p
Kemurungan -
0.24 0.00*
Umur -
0.25 0.00*
*p
≤ .01
iv.
Berdasarkan jadual 3, didapati terdapat
hubungan yang signifikan antara prestasi
akademik antara lelaki dan perempuan, (t(1) = -5,51, p ≤ 0.05). Ini menunjukkan yang signifikan
antara lelaki dan perempuan dalam
prestasi akademik remaja di Nigeria. Ujian–t sampel bebas adalah signifikan t
(641) = -4.90 , p<.05 secara
statistik. Jadi, keputusan ini berjaya
menolak Ho dan menerima HA. Keputusan Ini
menunjukkan terdapat perbezaan antara pencapaian akademik pelajar berdasarkan
jantina. Min pelajar perempuan (17.73) lebih tinggi berbanding min pelajar
lelaki (16.45) dalam pencapaian akademik.
Jadual
3 : Ujian – t Antara Pencapaian Akademik
Kemurungan Dengan
Jantina
Jantina
n min
sp t p
Lelaki 16.45 16.45 2.51 -5.51 0.00*
Perempuan - 0.25 17.73 2.23
*p
≤ .05
8.0 Cadangan
Penyelidik
mencadangkan bahawa bersama-sama dengan prestasi akademik, kesihatan mental
akan dibangunkan dalam persekitaran sekolah menggunakan strategi sokongan
seperti pendidikan bimbingan kaunseling dan program pengajaran kemahiran hidup dan
psikoterapi.
Selain
itu, saya mencadangkan supaya pihak kerajaan mewujudkan satu pusat khas kepada
remaja-remaja yang menghadapi masalah kemurungan yang serius. Dimana remaja di
pusat tersebut diberi latihan kemahiran bersosial dan kemahiran menyelesaikan masalah supaya
kehdupan mereka tidak terasing daripada dunia sebenar.
9.0 Kesimpulan
Kajian ini
telah membuktikan wujudnya hubungan yang
signifikan antara kemurungan, umur dan jantina dengan prestasi akademik di
kalangan remaja sekolah menengah. Kemurungan didapati lmempunyai kesan serius
terhadap prestasi akademik di kalangan remaja. Ia menurun pencapaian akademik.
Ia juga mengurangkan motivasi pelajar yang menyebabkan mereka hilang tumpuan
untuk belajar seterusnya membawa kepada kegagalan dalam akademik.
Oleh itu, dicadangkan
agar kaunselor di menengah sekolah perlu memainkan peranan penting dengan memperkenalkan aktiviti pencegahan kemurungan.
Kaunseleor sekolah perlu memberi bimbingan untuk mencegah berlakunya kemurungan
dengan mengadakan aktiviti kaunseling secara
terancang dan sistematik untuk memperbaiki tahap kemurungan di kalangan pelajar.
Bimbingan tersebut akan dapat mengatasi tekan hidup yang ditanggung oleh mereka
serta mengajar mereka tentang kehidupan dalam masyarakat melalui teknik
terapeutik agar dapat meningkatkan prestasi akademik serta mengurangkan kesan
kemurungan dikalangan pelajar sekolah menengah.
BIBLIOGRAFI
Afshar, H (2004). Compression of Memory in depressed,
Alzheimer and normal groups, PhD
Thesis, Iran University of Medical Science
and Health Services.
Airaksinen, E, Wahlin, Å,
Forsell,Y, Larsson, M (2006). Low
episodic memory performance as a
premorbid marker of depression: evidence from a 3-year follow- up. Acta Psychiatrica
Scandinavica (Online Early)
Arsaythamby Veloo, Arumugan Raman (2012), Kaedah analisis & interprestasi
data, Sintok :
Penerbitan Universiti Utara
Malaysia.
Arsaythamby Veloo, Arumugan Raman (2010), Panduan menganalisis &
menginterprestasi
data, Sintok : Penerbitan Universiti Utara Malaysia.
Azizi Yahaya ( 2006 ). Menguasai penyelidikan dalam pendidikan: Teori,Analisis
&
Interpretasi Data. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd.
Best,J.W. (1981 ). Research in Education. New Jersey: Prentice
Hall
Busari, AO, Eniola, MS (2008) The
effects of therapeutic management approach on
depressive symptomatology and cognitive
task performance among the physically
challenged students of rehabilitation
centre, Ibadan, Nigeria. The
Anthropologist: Int. J.
Contemporary and Applied Studies on Man.
10(1): 25 -30
Busari, AO, Uwakwe, CBU (2001) The
Effects of Stress Inoculation Training Techniques in the
Management of Worry as a Self-Handicapping
Strategy in Intellectual Performance. Nigeria
Cohen,L., Manion,L (1985 ). Research methods in education.
London:Croom-Helm.
Groth-Marnat, G (2003). The handbook
of psychological assessment. 1st Edn., John Wiley and
Sons, New York, ISBN: 10:
0471419796, pp: 862.
Hallfors, DD, Waller, MW, Bauer, D, Ford, CA, Halpern, CT (2005). Adolescence, sex and
drugs or depression. Am. J. Prev. Med., 29: 163-170.
Hamidian, H (2006). Academic failure
in Azerbaijan province, Iran, News agency of Islamic
Republic of Iran.
Lee,Eun Sol,Ronald N. Forthoper,and Ronald J. Lorimor ( 1989 ). Analyzing complex survey
data. Thousand Oaks,CA:Sage Publications.
Terry, D (2005), Applied Regression Analysis . London : Thomsons
Learning.Inc.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan