1.0
Pengenalan
Masyarakat
Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum seperti Melayu, Cina dan India.
Kemajmukan kaum ini menyebabkan perpaduan merupakan asas yang amat penting
dalam mewujudkan keharmonian dan keamanan dalam kalangan rakyat. Unsur
perpaduan antara kaum akan terjalin
lebih kuat jika disulami dengan semangat patriotik terhadap negara. Kertas kerja ini turut
mengupas isu-isu perpaduan kaum, unsur patriotisme yang terdapat di dalam mata pelajaran Sejarah tingkatan 1,2 dan 3. Malah ia turut memberi
beberapa cadangan dan langkah agar pendidikan Sejarah ini mampu menerapkan nilai-nilai yang
berkaitan dengan hubungan kaum dari aspek kandungan, penerapan nilai serta
aktiviti pengajaran dan pembelajaran seperti yang dihasratkan di dalam
mukadimah Akta Pendidikan 1996.
Menurut Kamus Dewan (2011), perpaduan berasal daripada kata akar 'padu' , yang bermaksud bergantung, bersatu, bercampur untuk menjadi
satu, kukuh dan utuh, bermuafakat, berunding dengan bersungguh-sungguh.
Maksudnya sahaja sudah mencukupi untuk menerangkan kepada kita bahawa untuk
menjadi kuat dan kukuh, tiada cara lain melainkan melalui perpaduan. Bagi kita
rakyat Malaysia, yang pelbagai bangsa dan fahaman ini, perpaduan bermaksud kita
semua mestilah bersatu, bermuafakat, bekerjasama, dan berunding untuk menjadi
satu bangsa yang kuat.
Patriotisme pula adalah perasaan cinta yang kuat terhadap
tanah air . Perasaan ini perlu wujud di hati setiap individu rakyat Malaysia
yang berbilang kaum. Sehubungan itu , semangat patriotik dapat membentuk rakyat
Malaysia yang bersatu padu dan harmoni. Justeru, berdasarkan pengetahuan dan
pemahaman aspek-aspek sejarah negara, murid dibimbing untuk menganalisis dan
menilai fakta-fakta sejarah secara rasional. Natijah daripada pemahaman dan
penghayatan sejarah negara , para pelajar dapat membina kekuatan semangat cinta
akan negara. (PPK , 2000)
2.0 Mukadimah Akta Pendidikan 1996
Akta Pendidikan 1996 yang juga dikenali
sebagai Akta 550 adalah bertujuan memansuhkan Akta Pelajaran 1961. Menurut mukadimah Akta Pendidikan 1996, ia bertujuan untuk mewujudkan undang-undang
bagi mengawal selia bidang pendidikan di negara kita. Di dalam mukadimah Akta
Pendidikan 1996 ini mengakui bahawa ilmu adalah penentu utama arah tuju negara
dan penyelamat bangsa. Tegaskan di dalam bahagian ini bahawa tujuan pendidikan adalah untuk membolehkan masyarakat Malaysia menguasai ilmu, kemahiran dan nilai murni yang diperlukan dalam dunia yang berdaya saing tinggi serta bersifat global, kesan daripada perkembangan pesat sains, teknologi dan maklumat Ia juga bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara. (Junaidah & Norashimah , 2005).
Bidang pendidikan negara mempunyai peranan penting dalam menjayakan wawasan
negara demi untuk mencapai taraf negara maju sepenuhnya dan segi kemajuan
ekonomi, keadilan sosial, dan kekuatan rohani, moral dan etika, ke arah
mewujudkan suatu
masyarakat yang bersatupadu, demokratik, liberal dan
dinamik.
Bahagian mukadimah Akta
Pelajaran 1996 menjelaskan misi akta ini adalah untuk menghasilkan sistem pendidikan yang
bertaraf dunia dan segi kualiti bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya
dan mencapai aspirasi negara Malaysia. Selain itu, Dasar Pendidikan Kebangsaan adalah
berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Dasar yang dinyatakan di
atas akan dilaksanakan melalui suatu sistem pendidikan
kebangsaan yang memperuntukkan bahasa kebangsaan sebagai
bahasa pengantar utama, Kurikulum Kebangsaan dan peperiksaan yang sama;
pendidikan yang diberikan adalah pelbagai dan komprehensif skopnya dan yang akan
memenuhi keperluan negara, serta memupuk perpaduan negara melalui pembangunan
budaya, sosial, ekonomi dan politik selaras dengan prinsip-prinsip Rukunegara.
Daripada
mukadimah Akta Pendidikan jelas menunjukkan elemen perpaduan dan patriotisme
sangat diberi penekanan dalam bidang pendidikan di Malaysia. Perbincangan di
dalam kajian ini seterusnya akan memfokus kepada sejauh manakah elemen
perpaduan dan patriotisme di terapkan di dalam mata pelajaran Sejarah tingkatan
1,2 dan 3 yang dikategorikan sebagai tahap sekolah menengah rendah (SMR).
3.0 Matlamat Dan Kepentingan Matapelajaran
Sejarah
Satu cara yang penting
untuk mewujudkan perpaduan di dalam sesebuah negara ialah menerusi
pendidikan. Dalam konteks Malaysia, hakikat bahawa pendidikan merupakan
agen perubahan memainkan peranan yang penting dalam memupuk semangat perpaduan
dalam kalangan generasi muda atau pelajar. Pendidikan, sering kali dianggap sebagai teras utama
ke arah perpaduan nasional dan pemupukan kesetiaan dalam kalangan
rakyatnya. Setelah peristiwa 13 Mei 1969, kurikulum yang dirangka bertujuan
menanamkan kesedaran individu, ciri-ciri dan nilai rakyat Malaysia yang
berfikiran terbuka di samping menolak sentimen perkauman, warisan dan
perbezaan yang sempit antara mereka. Tumpuan kemudiannya adalah
kepada melahirkan negara bangsa yang bersatu padu dan pengukuhan
kesetiaan dan patriotisme dalam kalangan generasi muda, khususnya pelajar
sekolah.
Dasar Pendidikan
Kebangsaan menggariskan matapelajaran Sejarah sebagai alat yang boleh
mewujudkan nilai perpaduan dalam diri individu tidak kira bangsa atau agama.
Penekanan pendidikan Sejarah tertumpu kepada kesedaran sejarah, toleransi dan
kepekaan masyarakat untuk berkongsi tanggungjawab terhadap masa depan
negara. Malamat yang terdapat dalam pendidikan Sejarah ini bertepatan
dengan hasrat Falsafah Pendidikan Negara iaitu menjadikan rakyat Malaysia yang
dapat memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
negara. Rakyat yang dimaksudkan dalam Falsafah Pendidikan Negara ialah
menonjolkan ciri seperti sentiasa berusaha mengekalkan kestabilan negara
melalui perpaduan kaum serta amalan nilai-nilai murni seperti bekerjasama,
tolong-menolong, berbelas kasihan, bertimbang rasa, hormat menghormati dan
bertoleransi (Ee Ah Meng,1996).
Menurut Ahamad bin Rahim (2011), Pendidikan Sejarah merupakan satu mata
pelajaran yang dianggap relevan dalam menerapkan nilai-nilai perpaduan kaum dan
semangat patriotisme dalam masyarakat multietnik di negara ini. Perpaduan dan patriotisme sepatutnya menjadi inti pati utama dalam sistem pendidikan
kita. Persoalannya sejauh mana elemen perpaduan dan patriotisme telah
diterapkan ke dalam sukatan pelajaran dalam mata pelajaran peringkatan sekolah.
Kajian ini akan cuba mengupas sejauh mana elemen-elemen perpaduan dan
patriotisme diterapkan didalam mata pelajaran Sejarah| tingkatan 1 hingga
tinggatan 3. Penggunaan buku teks dalam pengajaran dan
pembelajaran tidak menimbulkan suasana pembelajaran yang menarik. Penggunaan
buku teks yang berlebihan menjadikan pengajaran bersifat stereotaip, kurang
daya kreatif dan imaginatif. Guru yang terlalu bergantung kepada penggunaan
buku teks akan menyebabkan pelajar kurang berminat terhadap pengajarannya
kerana sifat buku teks yang statik dan tidak bersifat interaktif. Terdapat guru
yang amat bergantung kepada buku teks. Nota-nota dipetik terus daripada buku
teks. Pelajar diminta menggariskan bahagian yang penting dalam buku teks.
Fenomena ini menimbulkan kebosanan kepada pelajar mengikuti mata pelajaran ini.
Kajian Noraizan Hamzah (2008) menunjukkan pelajar akan berasa bosan semasa
membaca buku teks kerana isi kandungannya terlalu banyak fakta yang perlu
dihafal. Masyarakat lebih suka melihat kejayaan dalam sesuatu peperiksaan
sebagai kayu ukur dalam menentukan keberhasilan dan kecemerlangan masa hadapan
seseorang pelajar. Lantaran itu, sudah menjadi rutin guru mengajar untuk
memastikan pelajarnya cemerlang dalam peperiksaan yang didudukinya tanpa
menghiraukan matlamat dan objektif kurikulum itu sendiri. Pengajaran dan
pembelajaran Sejarah dilihat lebih bersifat ‘reproduction’ iaitu
mengeluarkan segala fakta yang dipelajari dalam peperiksaan. Kandungan
kurikulum yang terlalu bersifat peperiksaan ini menyebabkan matlamat pendidikan
Sejarah untuk perpaduan kaum tidak dapat dicapai sepenuhnya.
4.0 Eleman
Perpaduan dan patriotisme Di dalam Kandungan
Sukatan Pelajaran dan Buku Teks Pelajaran
Sejarah Sekolah Menengah Rendah (SMR)
- Isi kandungan buku teks Sejarah SMR didapati kurang menerapkan elemen
perpaduan
Untuk melihat dengan lebih jelas
kita boleh merujuk bahagian Panduan Penggunaan Buku Teks buku teks Sejarah
Tingkatan 2 muka surat ix hingga xi (Masariah, 2006) tidak menyatakan elemen
perpaduan yang hendak yang diterapkan terapkan dalam buku tersebut. Pendapat
ini juga selari dengan Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah SMR (PPK, 2002) dimana
didalam bahagian pendahuluan buku Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah SMR muka
surat 1 dan 2 tidak ada dinyatakan bahawa mata pelajaran Sejarah SMR ini untuk
mencapai perpaduan negara seperti yang terkandung di dalam mukadimah Akta
pendidikan 1996. Tetapi elemen-elemen ideologi negara seperti penerapan unsur
patriotisme, pendidikan bertaraf antarabangsa, penyuburan daya tahan dan
pendidikan sepanjang hayat ada dinyatakan dengan jelas dalam bahagian
pendahuluan tersebut.
- Kebanyakkan isi kandungan buku
teks Sejarah SMR adalah lebih memberi penekanan kepada sumbangan kaum
Melayu sahaja kepada sejarah negara
Jika dikaji dari segi kandungan kandungan buku teks Sejarah SMR, hampir 80
peratus isi kandungan buku teks Sejarah SMR. Contohnya, dalam bab satu mata
pelajaran Sejarah tingkatan 3 dengan tajuk Pendudukan Jepun Di Negara Kita. Di
dalam tajuk ini menceritakan tentang tokoh-tokoh melayu bersatu padu dan
mempunyai semangat patriotisme seperti Leftenan Adnan, Ibrahim Haji Yaakob, Anggota
Force 136 Melayu dan Pasukan Wataniah Pahang berjuang menentang Jepun untuk
mempertahankan tanah air (rujuk buku sejarah tingkatan 3, muka surat 26). Manakala
Orang Cina digambarkan kurang bersatu padu dan patriotisme kerana bersikap
anti-jepun kerana kesan daripada Perang China-Jepun dan India pula digambarkan
semangat patriotisme kerana berjuang untuk memerdekakan negara India (rujuk
buku sejarah tingkatan 3, muka surat 32).
Banyak lagi bab-bab dalam buku teks Sejarah SMR seperti bab 3 tingkatan 2
(Negeri-negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British), bab tujuh
tingkatan 2 ( Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan kedaulatan Bangsa), bab
dua tingkatan 3 (Malayan Union dan persekutuan Tanah Melayu) dan bab lima
tingkatan 3 (Kemerdekaan Negara 31 Ogos 1957) menerangkan tentang
sumbangan-sumbangan kaum Melayu dalam memperjuangkan kemerdekaan negara sehingga
membelakangkan sumbangan kaum lain dalam memperjuangkan kemerdekaan.
- Isi kandungan buku teks dan sukatan
pelajaran sejarah SMR kurang menyentuh tentang elemen perpaduan tetapi
lebih penekanan kepada elemen patriotisme
Buku teks Sejarah SMR adalah ditulis
berdasarkan Huraian Sukatan Mata pelajaran Sejarah SMR. Bagi menjelaskan tentang perkara ini, boleh diteliti petikan tujuan
pendidikan sejarah seperti yang nyatakan pada bahagian pendahuluan Huraian
Pelajaran Sejarah Tingkatan 3 (PPK, 2002) adalah seperti berikut :
Tujuan pendidikan Sejarah adalah untuk
memupuk semangat setia negara dan perasaan bangga sebagai rakyat Malaysia melalui
pengetahuan dan penghayatan sejarah tanah air. Di peringkat Sekolah Menengah
Rendah, pembelajaran tentang sejarah negara yang meliputi jangka masa selama
lima ratus tahun disusun secara kronologi. Ia bertujuan untuk memberi pemahaman
menyeluruh dan suatu gambaran lengkap tentang sejarah negara kepada murid.
(Sumber : Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah SMR ( PPK, 2002 –m/s 2)
Objektif
isi kandungan mata pelajaran Sejarah SMR adalah tidak selari dengan matlamat
Akta Pendidikan 1996 kerana kurang menfokuskan kepada pemupukan perpaduan kepada
rakyat negara ini, tetapi elemen patriotisme dinyatakan dengan jelas sebagai
sebahagian objektif di dalam kurikulum Sejarah SMR. Contoh elemen patriotisme
dinyatakan dengan jelas dalam objektif ke lapan iaitu ‘mempunyai dan
mempertingkatkan semangat patriotik dan bersedia melibatkan diri dalam usaha
mempertahankan kedaulatan, pembangunan dan kemajuan negara’ berdasarkan Huraian
Sukatan Mata Pelajaran Sejarah Tingkatan 3 (PPK, 2002, m/s 4), tetapi
tidak terdapat elemen perpaduan yang dinyatakan dalam objektif-objektif kurikulum Sejarah SMR tersebut.
Menurut Huraian Sukatan Mata Pelajaran Sejarah tingkatan 3 (PPK, 2002),
antara nilai-nilai patriotisme yang diterapkan di dalam buku teks tersebut ialah :
- Berbangga
sebagai rakyat Malaysia.
- Bersemangat
setia negara.
- Bersemangat
kekitaan.
- Berdisiplin.
- Berusaha
dan produktif.
Malahan, di dalam huraian sukatan juga
dimasukkan kulum unsur dan tingkah laku patriotisme. Antara kulum yang terdapat
dalam Huraian Sukatan
Sejarah SMR ialah kulum tema / tajuk hasil, pembelajaran, konsep/istilah
cadangan aktiviti dan pembelajaran unsur dan tingkah laku patriotisme. Kulum
yang berkaitan dengan perpaduan tidak dimasukkan secara khusus. Sebagai contoh
boleh rujuk Huraian Sukatan Sejarah Tingkatan 3 (PPK, 2002, m/s 27).
- Tema-tema di dalam sukatan kandungan dalam buku
teks kurang mengambarkan pemupukan elemen perpaduan dan patriotisme antara
kaum di Malaysia.
Tema-tema
di dalam sukatan kandungan dalam buku teks SMR dipecahkan kepada enam tema yang
dijadikan pokok perbincangan. Tema-tema tersebut seperti berikut:
Tema
|
Topik
/ Kandungan
|
Tingkatan
|
Tema 1
|
Tamadun Awal Dan Keagungan Kesultanan Melayu
Melaka
|
1
|
Tema 2
|
Kesultanan Melayu Melaka Menjadi Asas Kerajaan
Masa Kini.
|
1
|
Tema 3
|
Kemakmuran dan kekayaan Negara Kita Menarik Kuasa Luar untuk Menjajah
|
2
|
Tema 4
|
Tindak Balas Masyarakat Tempatan Terhadap Penjajah
British
|
2
|
Tema 5
|
Perjuangan Rakyat ke Arah Kemerdekaan Tanah Air
|
3
|
Tema 6
|
Pembentukan Persekutuan Malaysia
|
3
|
(Sumber : Huraian Sukatan Pelajaran Sejarah
SMR ( PPK, 2002 –m/s 3)
Hasil kajian ke atas ke enam tema tersebut didapati elemen perpaduan
antara kaum juga kurang diberi penekanan tetapi lebih terarah kepada perpaduan kaum
melayu sahaja. Ahmad, et.all (2011),
menjelaskan beberapa sebab yang membawa faktor isi kandungan kurikulum mata
pelajaran Sejarah boleh menjejaskan
elemen pemupukan perpaduan dan patriotisme dalam kurikulum adalah kerana
ianya dikatakan bersifat terlalu ”Melayu centrik”. Peranan semua kaum dalam menuntut kemerdekaan dan memakmurkan negara perlu
diberi penekanan. Sejarah yang diajar seolah-olah sejarah orang Melayu dan
bukan sejarah Malaysia. Sumbangan dan pengorbanan kaum lain juga perlu dilihat
dan dimasukkan dalam kurikulum Sejarah agar mata pelajaran lebih menarik,
bersifat universal dan mempunyai nilai tambah. Setiap kaum mempunyai
tokoh-tokoh yang telah berjuang untuk kemerdekaan dan kemajuan negara. Pendapat
tersebut juga selari dengan kajian yang dibuat oleh Mohd Rozi (2009) yang turut bersetuju dengan
pendapat di atas.
5.0 Cadangan Penambahbaikan Isi Kandungan mata pelajaran Sejarah SMR
Peranan
kurikulum Sejarah SMR dalam mengeratkan perpaduan kaum dan semangat
patriotisme dalam masyarakat pelbagai
etnik di negara ini masih tetap relevan. Walaupun terdapat beberapa kelemahan
dan masalah, namun masih terdapat ruang yang luas untuk memperbaiknya lagi.
Berdasarkan masalah- masalah yang telah dibincangkan di atas, berikut
dikemukakan beberapa saranan untuk mengatasinya. Antaranya ialah :
I.
Isi kandungan dan sukatan mata pelajaran Sejarah wajar
diubah sesuai dengan keperluan masa kini
Menurut Ornstein & Hunkins (2004) telah menjelaskan
terdapat empat falsafah utama iaitu idealisma, realisma, pragmatisma dan
existentialisma.
i.
Pengenalan mata
pelajaran Sejarah daripada sudut pandangan falsafah idealisma ialah melahirkan
rakyat yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi serta berbangga sebagai
rakyat Malaysia yang berdaulat. Sebagai contoh, kurikulum Sejarah tingkatan1
(bab 1) yang tentang maksud sejarah, kepentingan sejarah, sumber sejarah,
tujuan mempelajari sejarah negara memberi pendedahan kepada murid supaya
mengenali sejarah negara. Manakala kurikulum Sejarah Kemerdekaan Negara dapat
memberi semangat kepada anak muda menghargai pejuang pejuang kemerdekaan dan
menghargai nilai kemerdekaan yang perlu dipelihara. Nilai moral dan spiritual
yang terkandung dalam mata pelajaran Sejarah lebih bermakna sekiranya
nilai-nilai tersebut dihurai secara terperinci dan dikaitkan dengan situasi
semasa di akhir bab.
ii.
Falsafah realisma
subjek sejarah diambilkira apabila peristiwa-peristiwa sejarah negara yang
terkandung di dalam kurikulum sekolah telah disusun mengikut urutan peristiwa
supaya dapat difahami oleh murid. Dengan itu murid lebih memahami aturan alam
seperti kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka telah mengalami zaman kemerosotan
apabila perpaduan tidak dijaga dan dihargai. Murid dapat menaakul dan menilai
secara rasional kesan-akibat peristiwa sejarah sekiranya manusia melakukan tindakan
yang bertentangan dengan aturan alam.
iii.
Falsafah pragmatisma
menuntut perubahan beberapa bahagian mata pelajaran Sejarah. Situasi ini
berlaku kerana secara realiti manusia sentiasa berubah dan menyesuaikan diri
dengan perubahan selaras dengan perkembangan semasa negara. Abad ke-21 yang
terdedah kepada arus globalisasi menuntut kerajaan sesebuah negara melakukan
perubahan terutama daripada aspek peningkatan pengetahuan rakyatnya supaya
dapat menghadapi cabaran dunia. Justeru perubahan kandungan mata pelajaran
sejarah sekolah harus dilakukan dengan mempelbagaikan aspek-aspek sejarah
seperti perkembangan teknologi negara, sejarah sukan negara dan tokoh-tokoh
yang mengharumkan nama negara hingga ke peringkat dunia. Isi kandungan yang
tiada bukti empirikal dan diragui kesahihannya hendaklah diberi nafas baru
sebagai “legenda” negara. Dengan ini rakyat yang ingin dilahirkan akan lebih
rasional dan berpijak di bumi nyata.
iv.
Seterusnya, falsafah existentialisma juga
terkandung di dalam pendidikan sejarah Malaysia apabila matlamat kurikulum yang
digariskan memfokuskan kepada masyarakat perlu diberi kesedaran hak dan
tanggungjawab individu sebagai rakyat Malaysia. Rakyat diberi kebebasan memilih
kepimpinan negara menerusi pilihanraya. Malah kurikulum sejarah juga memberi
fokus kepada rakyat yang mempunyai kebebasan bersuara, berpersatuan namun
memahami tanggungjawab menjaga keamanan negara.
II.
Isi kandungan buku teks dan sukatan pelajaran Sejarah SMR perlu bersifat
futuristik dan berdaya saing
Keseimbangan
dari aspek teori dan amali perlu diberi perhatian. Penekanan kepada fakta dan
tahun perlulah diminimumkan. Ilustrasi yang menarik dalam kandungan kurikulum akan
dapat menarik perhatian pelajar mengikutinya. Kurikulum Sejarah pada abad ini
perlulah seimbang, progresif dan dinamik. Dalam konteks ini kurikulum yang
dihasilkan perlu berpusatkan pelajar, realistik serta praktikal dan boleh diaplikasikan
dalam konteks kehidupan seharian. Isi
kandungan kurikulum Sejarah juga perlu dilihat kembali agar sumbangan semua
kaum di negara ini dapat dilihat dan dihargai. Sumbangan kaum Melayu, Cina dan
India terhadap proses kemerdekaan dan pengisian kemerdekaan perlu dimasukkan dalam
kurikulum. Hal ini akan dapat mengelakkan tafsiran sejarah yang dipelajari
lebih menjurus kepada sejarah orang Melayu atau ‘Melayu centric’.
Seharusnya kurikulum Sejarah itu dapat merangsang pelajar-pelajar agar dapat
menghayati sejarah yang dipelajari itu adalah milik mereka bersama. Perkara ini
penting agar setiap kaum akan dapat memahami sejarah bagi setiap kaum yang lain.
Kurikulum sedemikian akan dapat menarik minat pelajar daripada semua kaum dalam
menilai sumbangan kaum mereka terhadap sejarah pembangunan negara. Secara tidak
langsung akan meningkatkan perpaduan dalam kalangan mereka.
III.
Tema-tema yang di dalam sukatan pelajaran Sejarah
SMR juga perlu menjurus kepada tema yang dapat meningkatkan tahap integrasi
kaum di negara ini
Tema yang berkaitan dengan peranan dan sumbangan setiap kaum itu dari aspek
politik, ekonomi dan sosial perlulah diberi fokus dalam menyusun kurikulum.
Contohnya, dalam menuntut kemerdekaan Negara, peranan Tunku Abdul Rahman, Tun
Tan Cheng Lock dan Tun Sambanthan perlulah dikupas dan diperhalus daripada
perspektif perpaduan, patriotisme dan integrasi kaum di negara ini. Perkara ini
dapat dijadikan model integrasi terbaik generasi terdahulu dalam membentuk
konsep integrasi kaum sebenar. Pelajar akan dapat menghayati dan mendalami
peristiwa sejarah yang berlaku di negara ini dan seterusnya akan memberi
kesedaran kepada mereka tentang proses integrasi yang telah wujud sejak
prakemerdekaan. Mohd Rozi (2009) yang turut bersetuju
dengan pendapat di atas dan mencadangkan supaya
kandungan pelajaran Sejarah perlu diubah kerana sumbangan kaum,
masyarakat dan tokoh yang terlibat dalam perkembangan sejarah negara harus
dicakupi secara menyeluruh dan bukannya dipilih (selected). Peranan
ikon pascamerdeka seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Dr. Ismail, Tun Tan Siew Sin,
Tun Tan Cheng Lock dan Tun Sambanthan perlulah dilihat dari sudut perbincangan 1
Malaysia yang seterusnya boleh meningkatkan perpaduandan patriotisme
dalam kalangan rakyat Malaysia. Kerana isi kandungan buku sejarah SMR
sekarangan didapati kurang memberi impak kepada pelajar dalam merealisaikan
matlamat perpaduan kaum dan menyemai semangat patriotik di kalangan pelajar.
6.0 Kesimpulan
Dari kajian tentang isi kandungan
buku teks Sejarah SMR, didapati elemen perpaduan adalah sangat kurang diberi
penekanan tetapi elemen patriotisme sangat diberi penekanan. Ini menyebabkan
hasrat Akta Pendidikan 1993 untuk mewujudkan kurikulum pelajaran yang boleh
memupuk perpaduan negara tidak tercapai. Bagi mengatasi keadaan ini, perubahan
di dalam isi kandungan buku teks Sejarah SMR dirasakan amat perlu bagi
merealisasikan matlamat menjadikan kurikulum pelajaran seperti mata pelajaran Sejarah
sebagai medium untuk mewujudkan perpaduan dan patriotisme di antara kaum serta di
Malayisia.
BIBLIOGRAFI
Ahmad Fauzi Mohd Basri, Mohd Foad Sakdah & Azami Man.(
2007). Sejarah Tingkata 1.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdul Ghani Abdullah,PhD.(2009). Kepimpinan
& Penambahbaikan Sekolah. Batu Caves
: PTS Professional Publishing Sdn
Bhd
Akta Pendidikan 1996 ( Akta 550 ). (2003).
Petaling Jaya : International Law Book
Services
Al Ramaiah.(2009). Kepimpinan
Pendidikan: Cabaran Masa Kini. Petaling Jaya : IBS
Buku Sdn. Bhd.
Huraian Sukatan Pelajaran KBSM. (2002).
Sejarah Tingkatan 3: Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Ibrahim Mamat. (1993). Kepimpinan
Sekolah : Teori untuk Praktis. Kuala Lumpur :
Kumpulan Budiman Sdn Bhd:
Junaidah Abdul Hamid & Norashimah
Ismail. (2005). Pengurusan dan Kepimpinan
Pendidikan : Teori, Polisi dan Pelaksanaan. Serdang : Universiti
Putra Malaysia
Latip Muhammad. (2007). Pelaksanaan Kepimpinan Pengajaran di
Kalangan Pengetua
Sekolah. Seminar Penyelidikan
Pendidikan Institut Perguruan Batu
Maisariah
Mispari.Johara Abdul Wahab & Ridzuan Hasan.( 2006). Sejarah Tingkatan 2.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohammad Syamsul Izwan
MD Fauzi, (2009), Peranan Sekolah Dalam Merealisasikan
Mok Soon Sang. 2010. Pengurusan
& Pentadbiran Pendidikan III. Puchong :
Penerbitan
Multimedia Sdn. Bhd.
Ramlah
Adam, Abdul Hakim Samuri & Muslimin Fadzil. (2012). Sejarah Tingkatan 3.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Shahril Marzuki, Rahimah Ahmad & Hussien Ahmad. (2010). Kepimpinan
Pengetua
:Menjana Modal
Insan Di Sekolah Berkesan. Batu Caves : PTS
Profesional Publishing
Sdn Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan